Filmová hudba

Vztah mezi tím co vidíme a hudbou vytváří spojení, které ovlivňuje náš mozek. Síla filmové hudby spočívá v její schopnosti rozvíjet příběh a hrát si s naším mozkem. Má značný dopad, který rezonuje dlouho poté, co poslední titulek vybledl do tmy.

Vzdělání

Robert hrál na klavír a studoval hudbu od svých šesti let. Klasické hudební vzdělání získal v Praze. Když mu bylo 24 let, přihlásil se už jako profesionální skladatel na Berklee College Of Music v Bostonu. Zde studoval filmovou hudbu až do roku 2000. V Praze cítil, že si pro úspěšnou kariéru potřebuje doplnit vzdělání a Berklee byla nejlepší škola s programem pro skladatele filmové hudby. Díky profesorům v Bostonu mohl začít vnímat filmovou hudbu z mnohem hlubší perspektivy než předtím a toto vzdělání mu pomáhá dodnes při práci na kvalitní filmové hudbě.

Zkušenosti

Svou první skladbu napsal, když mu bylo 8. Svou první filmovou hudbu napsal, když mu bylo 22, tedy před více než 30 lety. Od té doby se neustále věnuje skladbě filmové hudby a do dnešního dne vyprodukoval skladby k téměř sto filmům a seriálům. Jeho zkušenosti mu umožňují pracovat jak na prostých komorních projektech s hudbou v malém obsazení nebo dokonce s čistě elektronickým soundtrackem, tak ale i psát komplexní hudbu pro velký orchestr s epickými sbory, pokud to film vyžaduje. Rozsah jeho tvorby sahá od klasického přístupu až po velmi experimentální kompozice. Noty si píše sám i pro ty největší projekty, díky čemuž neustále objevuje nové zvukové barvy, jejich kombinace a emoce, které vyjadřují.

Technologie

Robert při své práci využívá počítače Apple, převodníky Apogee, reproduktory a sluchátka Bowers & Wilkins, klávesy Native Instruments a Doepfer, software ProTools, Sibelius, Spitfire Audio, Kontakt, Solid State Logic, Waves a mnoho dalšího. Kromě softwaru od renomovaných vývojářů vytváří i vlastní zvukové banky, které následně kombinuje s akustickými nahrávkami hudebních nástrojů, ambientními a syntetickými zvuky.

Psychology

Psychologický přístup ke skladbě filmové hudby je pro Roberta naprosto zásadní. Obvykle největší část jeho tvůrčího času zabere právě příprava struktury filmové hudby z psychologického hlediska. „Proč“ je naprosto klíčová otázka za každou notou filmové hudby Roberta Jíši. Jeho krédem je, že pokud není jasné, proč a jaká hudba má v jakékoli části filmu zaznít, pak je pro film lepší ticho. Robert si je velmi dobře vědom odpovědnosti hudebního skladatele za výsledný způsob, jakým film komunikuje s divákem. Hudba dokáže prozrazovat, může zmást, může záměrně navést diváky na falešnou stopu, může přinést nejrůznější emoce a rozšířit film o neviděné a význam scénáře o nevyřčené. Může také zrychlit nebo zpomalit scénu i celý film. Obraz a slova divák vnímá jako zásadní informace, ale hudba která funguje na úrovni podvědomí, se tak stává nesmírně důležitou nejen pro emoce, ale často i pro celý výsledný smysl filmu.

Filmografie

Případ tanečnice (probíhá natáčení)

Elementi

Císařské lázně

Zákony vlka

Václav Cílek - Vltava naše řeka

Civilisté děkují

Bartoloměj

Stingl - Malý velký Okima

Sny o toulavých kočkách

Chotěšov

Wildlife Guards

Man With Shadow

Temný kraj II.

Avon

Sinch

Spolu jsme silnější

Zdraví národa

VIP vraždy II

Temný kraj

Nezlomené

BookShots - James Patterson

24x76x10m

Starlite

Aldabra - Once Upon an Island 3D

Maják a muzeum

Archa noemova

Suntali

Kids Are Reading - James Patterson

Books Burning - James Patterson

Století Miroslava Zikmunda

Echoes Of Time

Lipánek

Jupík

Radegast

Farář

Night Run

Sněžný drak

Sv. Mikuláš

Pískaři

IBM/DHL-Cloud Solution

Kuks

Latim

Carcassone

Plzeňské kašny

False Spring

Total Detox

Zelená školka

Kultura bez hranic

Last Hunters

Živá voda Čech

Ovlivňování-Interactions

Megalecithin

Muž v helmě

Plzeň

Někdo tam dole mě má rád

Minuta do dvanácté

Pískování

Miracle 1

Mart’ánci

Na nádech s Martinem Štěpánkem

Oáza míru

Finále Plzeň

Na nádech

Inkognito

Prapodivný svět

 

Plzeňský pivovar

Ledový příliv

Hlasy africké buše

Nextera Films

Wreck Free Thistlegorm

Stát se rybou

L39

Novoměstský hrnec smíchu

Albert

Lecithin

Cesta

Phantom

Aquamarine

ADRA Bosna

Antarctica - Terra Australis Incognita

Český lvíček

Kontakty

Tenké ledy

JVC

Pohádky z lesa II.

Popart

ZOO Plzeň

Freediving.cz

Como esta Mosambique

Voda a život

Sedm let poté

National Nederlanden

Santini

American Art

ADRA Afghanistan

Arthrostop

Energy Spektrum

Tic Tac

Soare sekt

Manticory

Sliby a chyby

Vánoční království krabů

Alkyton

I.N.R.I.

Lesy České Republiky

Velký bílý z Gaansbai

Santoin

Prázdniny

Měkkýši

Pohádky z lesa

Ani málo ani moc

Kabo 2000

Qui-Shi-Hua-krajiny na pokraji viditelnosti

Křídla slávy

Český Telecom

Meine Kunst

Diamantová noc

Kupka-Waldes, malíř a sběratel

MaxMara

Kabo 98

Tiburones De Los Galapagos

Mattoni Mode Collection

Liščí Doupě

František Drtikol-fotograf, malíř, mystik

Sama Bahari

Maminka

Serranus

B-17, Calvi

Orea

Borneo

Katrin a Rut

Včely a lidé

Bojová umění

Krásné růžové

Málčik