Filmová hudba
Vztah mezi tím co vidíme a hudbou vytváří spojení, které ovlivňuje náš mozek. Síla filmové hudby spočívá v její schopnosti rozvíjet příběh a hrát si s naším mozkem. Má značný dopad, který rezonuje dlouho poté, co poslední titulek vybledl do tmy.
Vzdělání
Robert hrál na klavír a studoval hudbu od svých šesti let. Klasické hudební vzdělání získal v Praze. Když mu bylo 24 let, přihlásil se už jako profesionální skladatel na Berklee College Of Music v Bostonu. Zde studoval filmovou hudbu až do roku 2000. V Praze cítil, že si pro úspěšnou kariéru potřebuje doplnit vzdělání a Berklee byla nejlepší škola s programem pro skladatele filmové hudby. Díky profesorům v Bostonu mohl začít vnímat filmovou hudbu z mnohem hlubší perspektivy než předtím a toto vzdělání mu pomáhá dodnes při práci na kvalitní filmové hudbě.
Zkušenosti
Svou první skladbu napsal, když mu bylo 8. Svou první filmovou hudbu napsal, když mu bylo 22, tedy před více než 30 lety. Od té doby se neustále věnuje skladbě filmové hudby a do dnešního dne vyprodukoval skladby k téměř sto filmům a seriálům. Jeho zkušenosti mu umožňují pracovat jak na prostých komorních projektech s hudbou v malém obsazení nebo dokonce s čistě elektronickým soundtrackem, tak ale i psát komplexní hudbu pro velký orchestr s epickými sbory, pokud to film vyžaduje. Rozsah jeho tvorby sahá od klasického přístupu až po velmi experimentální kompozice. Noty si píše sám i pro ty největší projekty, díky čemuž neustále objevuje nové zvukové barvy, jejich kombinace a emoce, které vyjadřují.
Technologie
Robert při své práci využívá počítače Apple, převodníky Apogee, reproduktory a sluchátka Bowers & Wilkins, klávesy Native Instruments a Doepfer, software ProTools, Sibelius, Spitfire Audio, Kontakt, Solid State Logic, Waves a mnoho dalšího. Kromě softwaru od renomovaných vývojářů vytváří i vlastní zvukové banky, které následně kombinuje s akustickými nahrávkami hudebních nástrojů, ambientními a syntetickými zvuky.
Psychology
Psychologický přístup ke skladbě filmové hudby je pro Roberta naprosto zásadní. Obvykle největší část jeho tvůrčího času zabere právě příprava struktury filmové hudby z psychologického hlediska. „Proč“ je naprosto klíčová otázka za každou notou filmové hudby Roberta Jíši. Jeho krédem je, že pokud není jasné, proč a jaká hudba má v jakékoli části filmu zaznít, pak je pro film lepší ticho. Robert si je velmi dobře vědom odpovědnosti hudebního skladatele za výsledný způsob, jakým film komunikuje s divákem. Hudba dokáže prozrazovat, může zmást, může záměrně navést diváky na falešnou stopu, může přinést nejrůznější emoce a rozšířit film o neviděné a význam scénáře o nevyřčené. Může také zrychlit nebo zpomalit scénu i celý film. Obraz a slova divák vnímá jako zásadní informace, ale hudba která funguje na úrovni podvědomí, se tak stává nesmírně důležitou nejen pro emoce, ale často i pro celý výsledný smysl filmu.
Filmografie
Případ tanečnice (probíhá natáčení)
Elementi
Císařské lázně
Zákony vlka
Václav Cílek - Vltava naše řeka
Civilisté děkují
Bartoloměj
Stingl - Malý velký Okima
Sny o toulavých kočkách
Chotěšov
Wildlife Guards
Man With Shadow
Temný kraj II.
Avon
Sinch
Spolu jsme silnější
Zdraví národa
VIP vraždy II
Temný kraj
Nezlomené
BookShots - James Patterson
24x76x10m
Starlite
Aldabra - Once Upon an Island 3D
Maják a muzeum
Archa noemova
Suntali
Kids Are Reading - James Patterson
Books Burning - James Patterson
Století Miroslava Zikmunda
Echoes Of Time
Lipánek
Jupík
Radegast
Farář
Night Run
Sněžný drak
Sv. Mikuláš
Pískaři
IBM/DHL-Cloud Solution
Kuks
Latim
Carcassone
Plzeňské kašny
False Spring
Total Detox
Zelená školka
Kultura bez hranic
Last Hunters
Živá voda Čech
Ovlivňování-Interactions
Megalecithin
Muž v helmě
Plzeň
Někdo tam dole mě má rád
Minuta do dvanácté
Pískování
Miracle 1
Mart’ánci
Na nádech s Martinem Štěpánkem
Oáza míru
Finále Plzeň
Na nádech
Inkognito
Prapodivný svět
Plzeňský pivovar
Ledový příliv
Hlasy africké buše
Nextera Films
Wreck Free Thistlegorm
Stát se rybou
L39
Novoměstský hrnec smíchu
Albert
Lecithin
Cesta
Phantom
Aquamarine
ADRA Bosna
Antarctica - Terra Australis Incognita
Český lvíček
Kontakty
Tenké ledy
JVC
Pohádky z lesa II.
Popart
ZOO Plzeň
Freediving.cz
Como esta Mosambique
Voda a život
Sedm let poté
National Nederlanden
Santini
American Art
ADRA Afghanistan
Arthrostop
Energy Spektrum
Tic Tac
Soare sekt
Manticory
Sliby a chyby
Vánoční království krabů
Alkyton
I.N.R.I.
Lesy České Republiky
Velký bílý z Gaansbai
Santoin
Prázdniny
Měkkýši
Pohádky z lesa
Ani málo ani moc
Kabo 2000
Qui-Shi-Hua-krajiny na pokraji viditelnosti
Křídla slávy
Český Telecom
Meine Kunst
Diamantová noc
Kupka-Waldes, malíř a sběratel
MaxMara
Kabo 98
Tiburones De Los Galapagos
Mattoni Mode Collection
Liščí Doupě
František Drtikol-fotograf, malíř, mystik
Sama Bahari
Maminka
Serranus
B-17, Calvi
Orea
Borneo
Katrin a Rut
Včely a lidé
Bojová umění
Krásné růžové
Málčik